Co jest najważniejszym procesorem dźwięku w studiu i dlaczego to equalizer?
W luźnym tłumaczeniu equalizer znaczy tyle co wyrównywacz. Został wynaleziony przez telefonię, gdy pojawiła się potrzeba poprawiania jakości sygnału przesyłanego na duże odległości liniami telefonicznymi. Konkretnie chodziło o spadek górnego pasma, co mogło być korygowane przez equalizer. Wiadomo, ze idealnym odwzorowaniem dźwięku jest taki zapis, który przenosi równo wszystkie zakresy częstotliwości powodując tzw. liniową charakterystykę przenoszenia. Wczesny sprzęt nagraniowy charakteryzował się dużymi spadkami sygnału zarówno w zakresie niskich jak i wysokich częstotliwości, a to co pomiędzy przenosił nierówno. Odchyłki wynosiły dobrych kilka decybeli. Szybko więc inżynierowie dźwięku zauważyli, że to urządzenie jest przydatne w studiu nagraniowym do wyrównywania pasma ścieżek w momencie miksu a nawet samego nagrania. Dlatego equalizer zagościł na stałe w studiach nagraniowych, a nawet stał się z czasem integralnym elementem każdej konsolety mikserskiej. Dlaczego jednak w miarę jak sprzęt się doskonalił, a jego parametry rosły equalizer nadal był pomocny w miksowaniu? Dlaczego dzisiaj, kiedy komputer z kartą 24 bit oferuje naprawdę wysoką jakość zapisu nie możemy całkowicie zrezygnować z equalizera?
Masking (maskowanie dźwięku)
Jeśli zrobimy wszystkie ścieżki głośne wyraźne i grające w całym paśmie to nie starczy nam na nie miejsca w miksie- będą się wzajemnie wygaszać, jedna będzie przesłaniać druga. To zjawisko nazywa się maskowaniem. Dlatego musimy patrzeć na miks jak na układankę puzzle, gdzie ścieżki raczej zazębiają się niż przesłaniają jedna drugą. Equalizer to najlepsze narzędzie do takiego dopasowywania ścieżek- wystarczy podciąć bas od około 150 Hz na gitarach, syntezatorach i w ogóle instrumentach podkładowych i blachach. A zostawić go na stopce perkusji i basie aby miks zabrzmiał nam o niebo lepiej. Jeśli w dodatku lekko wyostrzymy blachy w zakresie około 10-12 Hz to uzyskamy już bardzo dobre brzmienie. Zasada jest taka, że każdy instrument w miksie powinien grać swoim pasmem. Jeśli zwrócimy na to uwagę przy miksowaniu będzie to pierwszy krok do naprawdę profesjonalnego brzmienia!
Pozdrawiam, Mariusz Wojtoń
Do następnego spotkania!
Comments